Tízperc Iskolablog Érdekességek az oktatásról

Jótanácsok tanároknak a digitális oktatáshoz

Vigyázzunk egymásra!

koronavirus-coronavirus-virus-350753.jpg

A koronavírus terjedésének lassítása miatt elrendelt digitális oktatás jelentős kihívás elé állít mindenkit. A Tízperc stábjának is egyszerre több szerepben kell most bizonyítania. Szülőként, házi tanítóként, home office-ban dolgozó munkavállalóként vagy a távoktatásra pár nap alatt átálló pedagógusként igyekszünk állni a sarat. Nem könnyű. A tapasztalatok, javaslatok alapján összegyűjtöttünk néhány általános jótanácsot a pedagógusoknak, amik hozzájárulhatnak az egészséges lelki-szakmai egyensúly megtartásához.

  • A diákok és szüleik számára továbbra is adjuk meg pedagógusként a lelki, erkölcsi támogatást. Lehet, személyesen nem találkozunk, de vészhelyzet idején tartanunk kell egymásban a lelket – ez talán a legfontosabb és a legnehezebb.

  • A lelki egészség közvetett módon is ápolható. Biztassuk a diákjainkat az egymással való kapcsolattartásra, adjunk olyan páros, csoportmunkát, projektfeladatot, ami közös gondolkozásra, kreativitásra ösztönzi őket.

  • Nem most van itt az ideje az egyéni rátermettség, tehetség bizonyításának: soha nem volt még olyan fontos iskolai, munkaközösségi, osztálybeli csapatmunkában dolgozni, mint a mostani káoszban: kompromisszumokat kell hozni nemcsak az oktatási felületek kiválasztásában, de az iskola pedagógiai céljait is közösen kell újragondolni, és együtt követni a digitális távoktatás idején.

  • Érdemes a nevelőtestületeknek, tanári szakmai közösségeknek hetente kiértékelni a tapasztalatokat, és ha indokolt, bátran változtassanak a módszereken.

  • Nem feltétlenül most van itt az új anyag megtanításának ideje. Érdemesebb gyakorlásra, ismétlésre bátorítani a diákokat, legalább az első egy-két hétben.

  • Ha haladni kell, gondoljuk át az eredeti tanmenetet, és cseréljünk fel anyagrészeket: a tanári magyarázatot jobban igénylő anyagokat hagyjuk későbbre, amikorra már otthonosabban mozgunk a digitális távoktatás terepein. Törekedjünk arra, hogy a diákok a felfedezésen keresztül tegyenek szert új ismeretekre.

  • Gondoljuk át, hová akarunk eljutni az anyagban 2 hét múlva, 2 hónap múlva, az év végéig. Nagyon fontos eltervezni, hogyan tudjuk majd folytatni a tanítást jövő tanév elején, ha a digitális oktatás nyárig tart.

  • Gondoljuk át, mit jelent az értékelés! Ha tehetjük, engedjük el, hogy most osztályozzunk. Az új helyzetben a diákoknak még fontosabb a megerősítés, a pozitív visszacsatolás. Fontos, és elismerésre érdemes eredmény az együttműködés, a türelem, az empátia, egymás támogatása is.

  • Nem várja senki, hogy innovatív digitális módszertanos szupertanárokká váljon 130 ezer pedagógus: a kevesebb több elve itt is igaz, csak olyan alkalmazásokat, felületeket érdemes választani, amelyeket mi magunk egyszerűen és jól tanulhatónak érzünk. Nem baj, ha egy-két alkalmazást, felületet használunk, sőt. A diákoknak is a legegyszerűbb a legjobb.

  • Ne csak digitális eszközökön végezhető feladatokat adjunk: nagyon megterhelő több órát tölteni a képernyők előtt, a diákok a szabadidejükben amúgy is ezt teszik, a feladatokkal ösztönözzük őket a képernyőtől való elszakadásra! (Olvassanak könyvet, rajzoljanak, írjanak kézzel, gyűjtsenek otthon egy-egy témához kapcsolódó tárgyakat, hallgassanak zenét, hangoskönyvet, podcastot stb.)

  • Nincs kínos kérdés. Bátran kérjünk segítséget a kollégáktól, mentoroktól, diákoktól, az internettől. Mindenki tanul most.

  • Ahol az offline módszerek működőképesek, mert nem állnak rendelkezésre a digitális távoktatás feltételei, ott sem kell rosszul éreznie magát senkinek: a tankönyvekkel, fénymásolatokkal, nyomtatott feladatlapokkal is célt érünk el. A legfontosabb most, hogy a diákok érezzék a folytonosságot, hogy rendszer maradjon az életükben, és hogy számíthatnak az iskolájukra, tanárukra.

  • Legyünk elérhetők, de nem mindig és nem mindenhol: szigorúan határozzuk meg, mikor és milyen csatornán érhetnek el a szülők online fogadóórán, tartsuk magunkat az offline fogadóórák kereteihez, szabályaihoz (egyszerre egy szülőre figyeljünk, előre egyeztessünk a szülőkkel, mikor van szabad kapacitásunk). A megadott időben pedig valóban és figyelmesen fogadjuk a szülők megkeresését, ne akkor készítsünk épp pl. gyurmatortát a saját gyerekeinkkel.

  • Fontos a pihenés, a feltöltődés: egyértelműen határozzuk meg, mikor vagyunk offline-ok, mikor nem vagyunk elérhetőek. És szigorúan tartassuk be magunkkal. A pihenés alatt nem kell digitális önképzésre ítélni magunkat, kapcsoljunk ki minden értelemben.

Szívesen olvasnánk, ti mit tanácsolnátok a kollégáknak. Segítsünk egymásnak, vigyázzunk egymásra!

Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Kövessen bennünket a facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tizperciskola.blog.hu/api/trackback/id/tr3915530928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.