A korábbiakhoz képest soha nem látott adatmennyiség áll rendelkezésre a 10-18 évesek egészségi állapotáról. 2015 januárja és májusa között mérték fel először a NETFIT segítségével az ország összes, 5-13. évfolyamán tanuló diákját. Az eredmények komoly problémára hívják fel a figyelmet: a közoktatás végére minden második diák elveszíti fittségét, így egészsége is komoly kockázatnak van kitéve.
A Magyar Diáksport Szövetség által kidolgozott NETFIT (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) célja évről évre felmérni a diákok egészségi állapotát, majd visszajelzést adni a pedagógusoknak, szülőknek és diákoknak arról, hogyan változik a tanulók fittségi szintje. Minden diák egyénre szabott, szöveges és vizuális értékelést kap az állapotáról. A felmérést végző testnevelők pedig az eredmények ismeretében tesznek javaslatot azokra a mozgásformákra, amelyek a fejlődést segíthetik. A rendszertől azt várják, hogy segítsen felhívni a figyelmet arra, hogy az egészséges és aktív élet feltétele a rendszeres testmozgás.
Mit mér a NETFIT?
A NETFIT olyan országos, egységes egészségközpontú értékelési rendszer, amely előre meghatározott fittségi értékekhez képest minősíti a tanulók állapotát. 4 fittségi profilban 9 mérés segítségével jellemzi a tanulók állóképességét, erejét, hajlékonyságát és testösszetételét. Az 5. osztálytól felfelé elvégzett mérések eredményei alapján a tanulók megtudhatják, hogy az egészségzónába tartoznak-e, vagy éppen fejlesztésre, esetleg fokozott fejlesztésre szorulnak.
A NETFIT mérési területei
Testösszetétel és tápláltsági profil:
Testtömeg mérése – testtömeg-index (BMI)
Testmagasság mérése
Testzsírszázalék-mérése – testzsírszázalékAerob fittségi (állóképességi) profil:
Állóképességi ingafutás teszt (20 méter vagy 15 méter) – aerob kapacitásVázizomzat fittségi profil:
Ütemezett hasizom teszt – hasizomzat ereje és erő-állóképessége
Törzsemelés teszt – törzsfeszítő izmok ereje és nyújthatósága
Ütemezett fekvőtámasz teszt – felsőtest izomereje
Kézi szorítóerő mérése – kéz maximális szorító ereje
Helyből távolugrás teszt – alsó végtag robbanékony erejeHajlékonysági profil:
Hajlékonysági teszt – térdhajlítóizmok nyújthatósága, csípőízületi mozgásterjedelem
Soha nem látott adathalmaz
A testnevelés órák keretében közel 750 ezer 10-18 éves diák fizikai állapotát mérte fel összesen 13 ezer pedagógus, akik a mérések eredményeit a program szoftverének segítségével rögzítették. A tanárok egyedi azonosításra nem alkalmas módon, mérési azonosítóval vitték fel az egyes diákok adatait. A méréseket követően a diákok és szüleik visszajelzést kaphattak a gyerekek fittségi állapotáról.
A nyilvános statisztikák bárki által végigböngészhetők akár egy-egy iskolára, akár regionális vagy országos szintre kibontva. Az egyik legérdekesebb az országos aerob fittségi profil: ez alapján jól látszik, hogyan romlik a gyerekek állóképessége 10 és 18 éves koruk között. Míg 10 éves korban a fiúk 77%-a, a lányok 74%-a számít fittnek, addig 18 éves korukra a fiúk csupán 36%-a, a lányok 21%-a képes megőrizni fittségét. A közoktatás végén a fiúk 48%-ának, a lányok 58%-ának lenne szüksége fokozott fejlesztésre.
A regionális, iskolai szintű statisztikák rávilágítanak arra is, hogy a hátrányos helyzet negatív hatása egyértelműen kimutatható a diákok egészségmagatartásában, mozgásos viselkedésében.
Megoldás-e a mindennapos testnevelés?
Az első NETFIT-mérés eredményei igazolhatják a mindennapos testnevelés szükségességét, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ez önmagában csak mennyiségi intézkedés, amely nem feltétlenül jelent valós beavatkozást is. Nem mindegy például, hogy van-e elegendő tér, eszköz arra, hogy az órarend szerinti tesiórák valóban garantálják a rendszeres mozgás minőségét is.
Osztályozható-e a diák a NETFIT alapján?
A válasz egyértelműen nem. A teszteredményeket a testnevelésórán végzett „munka” mellett számos olyan genetikai és környezeti tényező befolyásolja, amelyre a diákoknak nincs ráhatásuk. Ha egy diák motiváltan vagy épp ellenkezőleg, passzívan vesz részt a tesiórán, az nem jelenti automatikusan, hogy a fittségi állapota bármelyik irányba is változni fog, különösen igaz ez a lányok esetében. Nem lehet elfelejteni azt sem, hogy míg a fizikai aktivitás mennyisége már prepubertás kortól folyamatosan és drasztikusan csökken (főleg a lányoknál), ez nem feltétlenül okoz romlást a fittségi állapotban.
De a NETFIT eredményei már csak azért sem fordíthatók le pontszámokra vagy osztályzatokra, mert a fizikai fittség javulása vagy romlása nem tükrözi a testnevelésórán zajló munkát, ami magába foglalja a mozgástanulást, az egészségfejlesztést, a sportági képzést és a játéktevékenységet is. Emiatt a testnevelők munkáját sem minősítheti a NETFIT eredménye.
A NETFIT-pakk
A méréshez szükséges eszközöket ingyenesen kapták meg az iskolák, a csomagok értéke szállítással együtt bruttó 80 ezer forintot tett ki. Az eszközöket közel 800 ezer tanuló és 13 ezer pedagógus használja.
Mit tartalmaz egy NETFIT-csomag?
- OMRON BF511 bioimpedancia analizátor
- testmagasságmérő
- antripometriai mérőszalag
- kézi szorítóerő mérő eszköz
- tolómérő eszköz
- 20 méteres mérőszalag
- távolságjelző csík
- hajlékonysági mérődoboz
- bőrredőmérő eszköz
- NETFIT kézikönyv, plakátok
Korábban is mértek, de nem egységesen
Már 1996-ban született jogszabály arról, hogy az összes általános, közép- és szakiskolában fel kell mérni a tanulók fizikai állapotát évente kétszer. Az első országos, teljes körű állapotfelmérésre azonban csak 2013-ban került sor. A NETFIT bevezetése előtt, 2013 áprilisa és májusa között kötelezték a közoktatási intézményeket, hogy vizsgálják a tanulók állóképességét, erőnlétét, de a testnevelőkre bízták, milyen módszert használnak. Az Oktatási Hivatal csak javasolt, az ajánlott mérések között szerepelt például a Cooper-teszt, a Hungarofit és az Eurofit. Az iskolák ezt követően maguk elemezték az adatokat és határozták meg, milyen intézkedések szükségesek a tanulók fizikai fejlődésének érdekében. A legkülönbözőbb módszerekkel felvett eredményekből azonban értelemszerűen nem lehetett országos adatbázist létrehozni.
Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Következő témánk: Sikertelen felvételi után
Fogalomtár
Egészségközpontú fizikai fittség: egy olyan döntően genetikailag meghatározott állapot, amelyben a különböző testrészek, szervrendszerek hatékony együttműködése lehetővé teszi, hogy a mindennapokban egészséges és aktív életet éljünk. Összességében az egészségközpontú fittség azon képességeket jelenti, amelyeknek közvetlen befolyásuk van az egyén egészségi állapotára.
Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ): 1987-ben alakult civil szervezet, mely a köznevelésben – alap- és középfokú iskolai oktatást folytató nevelési-oktatási intézményekben – a diáksport dimenziói mentén tevékenységet kifejtő pedagógusok és szervezetek országos érdekvédelmi és érdekképviseleti szervezete. Az MDSZ ma az ország egyik legnagyobb ifjúsági szervezete, amely egyszerre valósít meg köznevelési, sport- valamint a szabadidő hasznos eltöltését célzó – egészségfejlesztési – feladatokat.