Az Európai Szakképzési Hét idén november 5-9. között kerül megrendezésre Európa-szerte. A munkaerőpiac változásainak köszönhetően az Európai Bizottság a szakképzés hetét azért is hirdette meg, hogy minél vonzóbbá tegye a minőségi szakoktatást és szakképzést minden korosztály számára. A szakképzés egyre inkább felkészült arra, hogy nemcsak képzésként, hanem komoly munkaerőpiaci résztvevőként legyen jelen. Magyarországot Beöthy Miklós, a Codecool újszerű programozói képzésének mentora képviseli. Ennek alkalmából a Codecool nyílt napján jártunk, ahol friss és inspiráló szemlélettel találkoztunk.
A Codecool Nagymező utcai irodájának előadóterme (miskolci és lengyelországi képviseleteik is vannak a budapestin kívül, illetve terjeszkednek Kelet- és Nyugat-Európa felé) a programkezdésre teljesen megtelik, szemmel láthatóan a pályakezdőktől a pályaelhagyó újratervezőkön át sokféle érdeklődő várja a bemutatkozó előadást. A laza, fesztelen hangulatban zajló nyílt napon Terray László mentor, Beöthy Miklós mentor, Bonyhádi Gábor marketinges és két codecoolos diák mutatta be a Codecool működési elvét, módszereit.
Szakképzési statisztikák Európában
- A VET (azaz szakképzés) végzősök 60%-a a tanulmányaik befejezését követő egy hónapon belül megtalálja első hosszú távú munkahelyét (ez az arány hat hónap után 80%-ra ugrik)
- A szakoktatásban és szakképzésben résztvevő tanulók 85%-a elégedett az elsajátított készségekkel.
- A magasan képzett munkaerő előtt megnyíló munkalehetőségek száma 2015-2050 között várhatóan 21%-kal nő, miközben 17%-kal kevesebb lehetőség vár majd az alacsonyan képzett munkaerőre.
- Évente több mint 120 ezer szakképzésben résztvevő tanuló és gyakornok, valamint körülbelül 20 ezer dolgozó élvezi az európai mobilitási lehetőségek előnyeit.
- Az Európai Szociális Alap 6,7 milliárd eurót fektet be a szakoktatásba és a szakképzésbe és 7,2 milliárd eurót az egész életen át tartó tanulásba.
Soft és hard skillek – új módszerek, frissesség, tudatosság
A Codecool programozói képzésének alapelve, hogy a 12 hónapos tanulási idő alatt olyan szakemberek dolgoznak a tanulókkal, akik a programozás kevésbé elméleti, mint inkább gyakorlati, pragmatikus oldalát mutatják meg, hiszen mind céges környezetből érkeztek, és olyan profi szakmai tapasztalat van mögöttük, ami a jelek szerint a magyarországi egyetemi képzés alatt jelenleg sajnos nem sajátítható el. Az ubuntu a megkövetelt operációs rendszer, ami egy linux disztribúció, mivel a cégek is leginkább ezeket használják. A programozói ismeretek megszerzése mellett pedig lehetőség van a szakosodásra, ami természetesen erős kölcsönhatásban áll a munkaerő piacon minél eredményesebb érvényesüléssel. Éppen ezért a kemény szakmai képzés mellett olyan készségekre (soft skillek) fordítanak óriási figyelmet a Codecoolnál, amelyek ha nem is garantálják, de jóval nagyobb eséllyel segítik az ideális munkahely megtalálását (ilyen pl. a kommunikációs készség, a prezentációk bemutatása, a határidők betartása, az idő jó beosztása). A tanítás másik fontos módszertani pillére a gamification, melynek lényege, hogy az oktatók és a hallgatók közösen alakítják ki az értékelési rendszerüket.
A lehetőségekhez mérten személyre szabott oktatás olyan pilléreit építették ki a folyamatos fejlesztéseknek, valamint a tanításra nem állandó, hanem változó rendszerként tekintő módszernek hála, hogy tudatos elhatározással és kellő motivációval a képzés elvégzése jó alapot adhat a karrierépítéshez, főleg, hogy az egyik legkeresettebb szakma jelenleg a programozói (és ez egyelőre biztosan nem fog változni).
A legfrissebb újítás, hogy a modulokra osztott tanulási struktúra a mastery-based learning (MBL) elve mentén halad, vagyis nem osztályok szerint lépnek előre a diákok, hanem mindenki saját tempójában sajátítja el az anyagot. A csoportok az azonos haladási tempó mentén állnak össze. Az egyik modulból a másikba való átlépés így csak akkor történhet meg, ha a tanulók már a tényleges és hasznos tudást birtokosai, és a fix tempó helyett több csapat dolgozik egymással párhuzamosan a projekteken. Mivel mindenki saját ütemben halad, a csoportok összetétele projektről projektre változik, amely, ha a soft skillek szempontját nézzük, dupla haszon, hiszen az életben sem mindig ugyanazokkal kell dolgoznunk.
Az oktatás egy hét önálló és egy hét közös, a Nagymező utcai iskolában történő munkából áll össze, utóbbi péntekjein a csoportok beszámolnak elvégzett projektjeikről, ami nemcsak kommunikációs tréningnek jó, hanem éles helyzet is egyben, mivel a Codecool meghívja rá azon cégek képviselőit, akik többek között az iskolából válogatják ki programozó munkatársaikat.
A szakképzésnek is van felvételije
Természetesen mielőtt bárki boldogan hátradőlne, és máris indítaná a jelentkezést az iskolába, a felvételi követelményekkel is érdemes tisztában lenni. Az online felvételi háromlépéses: egy angol szövegértés, egy IQ teszthez hasonló logikai teszt, illetve egy motivációs videó. A nyelvi feladat azért is nagyon fontos, mert minden szakmai anyag angolul érhető el a képzés során, illetve a szerdai, ún. angol napokon angol nyelven folyik a kommunikáció. A szóbelin a motiváció kerül erősen előtérbe, illetve szituációs játékra is lehet számítani.
Beöthy Miklós, Magyarország nagykövete az Európai Szakképzési Héten
A motivációt a mentorok az előadás során többször kiemelték, Beöthy Miklós megjegyezte, hogy azért is különösen fontos, mert egyszer mindenkinél eljön az a pont, hogy „beszakad a tudás”, hogy egyszerre ráomlik az a sok dolog, amit tanult, és ha ezen a mélyponton nincs valami plusz motiváció, akkor bárki nehéz helyzetbe kerülhet. Éppen ezért az oktatók tanácsa az, hogy aki el akarja végezni a képzést, annak heti 40 órát rá kell szánnia – vagyis munka mellett nem ajánlott.
A Codecool mentorai – akik magukat a túravezetőkhöz hasonlítják – azt tartják szem előtt, hogy modern módszereikkel (partneri viszony, mentorság tanárság helyett, frontális oktatás helyett interakció és csoportmunka) a kudarcos helyezetek elkerülhetőek, és a szakma megtanulása mellett egyfajta önismereti tréningként is funkcionálnak, tudatosságra sarkallnak. Ahogy Beöthy mondja: „Tanulni tanultok meg!”, vagyis nem csak programozásra készít fel a képzés, hanem a különféle kódok közötti eligazodásra, alkalmazkodásra a váratlan és új helyzetekhez. Éppen ezért a képzés első két hónapjában igyekeznek segíteni mindenkit abban, hogy el tudják dönteni, tényleg jó helyen vannak-e, és ha valaki ebben az időintervallumban fordul vissza, akkor az adminisztratív költségeken kívül mást nem is kell visszatörlesztenie.
A képzésen túl
A képzés ideje alatt a tanulóknak semmit nem kell kifizetniük, sőt, a Codecool azt is vállalja, hogy mindenkit munkához juttat. Munkaerő-kölcsönzőként közvetítik ki a végzetteket ahhoz a közel hetven céghez, akikkel kapcsolatban állnak (most már több külföldi kiközvetítés is történt), és a képzés ismertetőjében említett pénteki projekt prezentációkon sok esetben már a diákok is találkoznak e cégek képviselőivel.
Az első időszakban hat hónapig, mintegy kipróbálási helyzetben, gyakornoki pozícióban helyezkedhetnek el a munkavállalók, egy napos felmondási idővel. Sikertelen együttműködés esetén a Codecool segít újra helyet keresni az illető számára. Ezután, ha végleges állásba kerül valaki, kezdi visszafizetni a képzés díját, amely közel 1.5 millió forint, ez 18 hónapra elosztva körülbelül 80.000 forint. Jelenleg kb. ötven fő vár arra, hogy bekerüljön az első modulba (ahogy ők nevezik, az első szobába), ami mutatja, hogy egy erősen prosperáló, sikeres képzésről van szó, és ami azt is jelenti, hogy körülbelül egy hónappal a felvételi után lehet megkezdeni a tanulást.
Beöthy Miklós azt ajánlja, hogy mielőtt bárki nekivágna a Codecoolnak, végezzen el egy online kurzust (ezek elérhetősége egyszerű és nagyon rövid idő alatt elvégezhetőek), hogy kipróbálják, mit is jelent valójában programot írni, hogy legyen némi fogalmuk, mire vállalkoznak a képzés elvégzésével, azaz milyen pályát választanak.
Azon kérdésünkre, hogy mi történik akkor, ha valakit kiközvetítenek és minden próbálkozás ellenére mégsem sikerül sehol elhelyezkednie, Beöthy azt válaszolta, hogy nagyjából 20% (jóval kisebb, mint az egyetemeken) a lemorzsolódás, amit a már említett első két hónapra igyekeznek terelni.
„A számszerű adatok viszont azt mutatják, hogy a hathónapos gyakornoki idő alatt hamar eldől, hogy tud-e együtt dolgozni a cég és a munkavállaló, illetve körülbelül százból egyszer fordul elő, hogy valakit nem akarnak felvenni. A cégek alapvetően mindenkivel meg vannak elégedve és inkább a diákoknál fordul elő, hogy nem találják meg álmaik munkahelyét. Ilyenkor igyekszünk először rajtuk keresztül változást elérni a cégben, ha ez nem megy, akkor mi is megpróbálunk beavatkozni, de ha azt látjuk, hogy a diák nem bírja tovább, ha nem szedjük ki, akkor visszajön és keresünk neki egy másik munkát. Ennek több oka van természetesen: egyrészt nem azért dolgozunk egy évig, hogy utána ő szomorú legyen, másrészt anyagi okai is vannak, hiszen abból tudja visszafizetni a tandíjat”.
Fontos a képzési módszer folytatólagosságának biztosítása, amelyre az egyik megoldás, hogy az iskola saját mentorokat is kinevel. A szakember szerint ennek alapvető feltétele, hűen az alapelvekhez, a pár éves piaci munkatapasztalat.
Hasznos linkek:
A Mastery-based learning módszerről részletesebben. A Codecool képzésére itt lehet jelentkezni.