Tízperc Iskolablog Érdekességek az oktatásról

„Elvégre mi vagyunk a jövő”

Te hogy látod – kampány a gyerekjogokról

1plakat_jpg.png

A gyermekjogi egyezmény idén esedékes utánkövetéséhez készült egy kérdőív, amely a valódi célcsoportot, vagyis a gyerekeket kérdezi meg arról, mennyire tudják érvényesíteni jogaikat. A kérdőív emellett részben arra is rávilágít, hogy a megkérdezettek milyennek látják, mit gondolnak az őket körülvevő világról – például az iskoláról, ahol idejük jelentős részét töltik. Németh Barbarával, a Hintalovon Gyermekjogi Követ Program vezetőjével, a Te hogy látod kampány koordinátorával beszélgettünk.

Első kérdésemet részben egy régebbi írásunkra érkező komment ihlette, amely így hangzott: „Ezt a sok-sok jogot a gyerekek majd felnőttként szívják meg.” Sokféle állásfoglalást hallunk, de egy biztos, a gyerekjogokról erősen eltérnek a vélemények Magyarországon. Van-e valamilyen felmérésetek arról, hogyan vélekednek a gyerekjogokról hazánkban?  

Gyakran tapasztaljuk, hogy a gyerekjog szó puszta említése is ellenérzéseket vált ki. Ha megkérek egy átlagos felnőttet, hogy képzeljen maga elé egy jogtudatos gyereket, előbb gondol egy akaratos, bíráló és beképzelt gyerekre, mint egy tiszteletteljes, felelősségvállaló, empatikus és asszertív gyerekre. Pedig a jogok valódi ismerete és jól alkalmazása utóbbi irányban formálja a gyerek személyiségét. A gyerekjogok azt rögzítik, hogy mire van minden gyereknek szüksége ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön, és ennek egyaránt része az, hogy például elmondhatja a véleményét, de a másik gyerek ezen jogát is tiszteletben kell tartania. Valódi kockázata éppen annak van, ha nem azt tanulják meg a gyerekek, hogy számít a véleményük, hogy nem elfogadható, ha bántják vagy megalázzák őket, hogy tehetnek a saját helyzetük változásáért. 

nemethbarbara.jpg

Németh Barbara, a Hintalovon Gyermekjogi Követ Program vezetője

Mit jelent a mostani akció és mennyire bevett gyakorlat a gyerekek bevonása?

A Te hogy látod? kampány lehetőséget ad a 18 éven aluliaknak arra, hogy a felnőttek és a döntéshozók megismerjék az ő nézőpontjukat, és hatással legyenek a magyarországi gyerekek helyzetére. Egy online kérdőívben névtelenül mondhatják el, miket tapasztalnak az iskolában, otthon, a neten, vagy a településen, ahol élnek. A kampány célja, hogy az érintettek véleményét is megismerje az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága, amikor 2019-ben a Magyarországon 1991-ben jogszabályban rögzített Gyerekjogi egyezmény végrehajtását monitorozza. A gyerekeknek joguk van részt venni az őket érintő kérdésekben, úgy is, mint egy közösségnek. Ráadásul a gyerekek tudják leghitelesebben elmondani, hogy látják a helyzetüket, és nehéz nélkülük hatékony megoldásokat találni. Sajnos ez egyáltalán nem kézenfekvő itthon, hazánkban idén készül először a gyerekek valódi részvételén alapuló saját jelentés az ENSZ számára. Más országokban (hiszen az Egyezménynek 196 ország részese) már számos gyakorlat van erről. 

A háttéranyagokban az is olvasható, hogy a gyerekek többféleképpen vehetnek részt a jelentésben, hogyan tehetik meg ezt?

Legegyszerűbben úgy, ha kitöltenek egy 15 perces névtelen kérdőívet a neten. De még többet tehet valaki, ha megosztja az Instagramon, Facebookon vagy a vlogján #tehogylatod hashtaggel, és elmondja másoknak, ő miért töltötte ki a kérdőívet. Bárki felhasználhatja a kampányhoz készült hirdetéseket, plakátokat, kreatívokat, lehet hirdetni az iskola rádiójában, hírlevelein, a folyosón, az osztálycsoportban, a DÖK-ben. Írhatnak kedvenc youtuberüknek vagy más példaképüknek, hogy osszák meg a kérdőívet, de részt vehetnek a kampány központi szervezésében, és a jelentés elkészítésében vagy képviseletében is. A mi diák önkénteseink, a gyermekjogi követek például mémeket, személyes hangú cikkeket és videóinterjút készítettek, és bevitték olyan helyekre a kérdőívet, ahová mi felnőttek sosem jutnánk be! 

Mit gondolnak a gyermekjogi nagykövetek?

gyerekek.jpg

„Sosem értettem miért gondolják, hogy egy gyerek nem tud átgondolt döntéseket hozni, hogy nem látjuk, mi folyik körülöttünk. Itt elvileg minden ránk fog maradni, elvégre mi vagyunk a jövő. Mi fogjuk azokat a károkat elszenvedni, amiket a mostani felnőttek rossz döntései hoznak. Azok a döntések, amikből rendszerint ki vagyunk hagyva.„ (…) „Ezért is gondolom és hirdetem, hogy minden apró lehetőséget ki kell használnunk, hogy felszólaljunk. Az alapítvány csakis a mi érdekeinket nézi, ezért is készült el a kérdőív, ahol bármelyik gyerek leírhatja a véleményét es biztosan meghallgatásra talál.”

Velev Dóri

*

„Otthon általában megkérdezik, mi volt a suliban. Ilyenkor az érdekli őket, feleltem-e töriből, kijavítottam-e a kémiát, és mit ettem a menzán. Azt nem tudják, hogy még mindig nincs wc papír, és a krétát folyton lopni kell, fele osztály nem érti a matekot, a tanárt hidegen hagyja, hogy sokkal több órám van, mint amit bírok, hogy egy szünetem alig elég arra, hogy termet váltsak nemhogy egyek is. Iskolám már kilencedik elején elvárja, hogy pontosan tudjam, melyik egyetem melyik szakára hány tized ponttal akarok bejutni. De azt ki tudja, arra ki figyel, hogy egyáltalán bízom-e még a jövőmben? Aggasztanak-e a hírek, látok e lehetőségeket? Értem-e amit a TV mond? Van-e egyáltalán TV-m? Ismerem-e a jogaim? Használom-e a jogaim? Elégedett vagyok-e a környezetemmel? Járok-e orvoshoz rendesen? Alszom-e eleget?” (…)

Van olyan, akit érdekel mindez?

„Van. Sőt ennek a valakinek, tennie is kéne az elégedetlenségem ügyében. De nem tesz. Miért nem? Mert nem is tud róla? Vagy mert csak nem is érdekli? Egyáltalán megkérdi? Van-e olyan aki neki segíteni, ha kell, parancsolni tudna? Aki megmutatná a helyes(ebb) utat?
Van. Az ENSZ. Igen, az a tankönyvekből ismert nagybetűs Egyesült Nemzetek Szervezete megkérdezi, mi van velem. Az ENSZ. Igen, az a tankönyvekből ismert nagybetűs Egyesült Nemzetek Szervezete megkérdezi az országot is, mi van velem.
Szóval, változást akarnak. Én is változást akarok. ŐK elérhetik, velem. De ha én nem mondom el a véleményem, egy olyan ország fog a helyzetemről jelentést adni, aki eddig sem kérdezett."

Botos Viktória

*

„Nekem azért fontos ez a kérdőív, mert el tudtam mondani, hogy hogyan érzem magam ebben az országban. Nem vagyok megelégedve sok mindennel, de a pozitív részekre szeretnék kitérni. Elmondhattam, hogyan bántak velem a műtétem előtt, és képzeljétek nem rosszul. Egy pozitív csalódás volt. Az orvosom külön lerajzolgatta nekem, hogy mi fog történni addig, amíg én alszom. Ezek után annyival könnyebb volt, hiszen nem volt rajtam az a stressz, ami általában egy ilyen dolog előtt szokott lenni az embereken. Elmondhatom, hogy lehet, nem minden szükséges eszköz található meg az iskolámban, de jól érzem magam, a tanáraim nagy részben tisztelnek, az osztálytársaim nem bántanak, és biztonságban érzem magam. Szóval te akárhogy érzed magad otthon, az iskolában, az egyesületedben, az utcán, ebben az ORSZÁGBAN, mondd el, akár pozitív, akár negatív. Mindenki más környezetben nő fel, más és más a személyiségünk, máshogy látunk különböző dolgokat. Ezért fontos, hogy te is elmondd a tapasztalataidat és élményeidet." 

Sarang Nikolett

*

„Ami neked negyed órába telik, megváltoztathatja a döntéshozók véleményét Magyarországról. Mindannyiunknak van története, véleménye és titka. A kérdőívünk kitöltésével név nélkül lehetőséged lesz elmondani az ENSZ-nek bármit, amit az országról, suliról, orvosokról, vagy éppen a szüleidről gondolsz. Ez nem egy dolgozat, itt nincs hibás válasz. Azért fontos számomra ez a kérdőív, mert tudom, hogy milyen sok ember mennyit dolgozik rajta, és hogy ezek az emberek mennyire szeretetteljesek és önzetlenek. Azt is fontosnak tartom, hogy ez nem egy üres kérdőív. Valódi hatása lesz, és valódi emberek fogják látni. A történeted nem fog kárba veszni, hanem arra lesz használva, hogy egy tiszta képet adjon Magyarországról. Nélkületek ez a gyermekjogi jelentés nem ér semmit."

Bodon Bianka

Hogyan épül fel maga a kérdőív? Milyen kérdéseket kell megválaszolnia a gyerekeknek? 

A kérdőív a gyerekek életének különböző területeire kérdez rá. Mit gondolnak az iskolájukról, van-e lehetőségük kikapcsolódni, hogyan fegyelmeznek a suliban, beszéltek-e a felnőttekkel a szexről, drogokról, online biztonságról. És arról, hogy figyelembe veszik-e a véleményüket. Kitér arra is, mennyi időt tudnak a családdal tölteni, mit tapasztaltak utoljára orvosi ellátás során, vagy éppen mit gondolnak a menekültekről. Azt is elmondhatják, mi segítene abban, hogy egyenlő esélyeik legyenek, és hogyan tehetné jobbá Magyarország az életüket és a jövőbeli lehetőség elérését. Átfogó kérdőív, akár a Gyermekjogi Egyezmény.

Hogyan működnek együtt a civil szervezetek és a kormányzat?
A gyerekek helyzetéről, jogairól szóló jelentéstételben külön jelentést nyújt be a kormányzat és a civil szervezetek is. A nemzetközi ajánlások szerint a gyerekek bármelyikben részt vehetnek, de különálló, független anyagot is készíthetnek. Szeretnénk elérni, hogy a gyerekek véleményét senki, egyik fél se használja politikai célokra, és ez valóban a gyerekekről szólhasson. Ezért is indult a kampány széles körű összefogásban, aminek céljait reményeink szerint nemcsak a civilek, hanem a közszféra és a privát szektor szereplői is támogatni fogják.

4plakat_jpg.png

Az ígéret, hogy a gyerekek képviseltethetik magukat Genfben, hogyan valósulhat meg?

Az országos felmérés eredményeiről írásbeli jelentés készül az ENSZ-nek, amit 2019 októberében 2-3 gyerek személyesen képviselhet. Ők a kampányban aktívan résztvevő gyerekek közül kerülnek ki majd. Ez az ülés titkos, a nemkormányzati szakemberek meghallgatásával közös, ahol a 18 független szakértőből álló Bizottság pontosabb képet kaphat a gyerekek által különféleképpen hangsúlyozott témákról.

Visszacsatolódnak ezek az eredmények nemzetközi és hazai szinten? 

A kormány meghallgatását követően a Gyermekjogi Bizottság ún. Záró észrevételekben összegzi Magyarország számára, milyen intézkedéseket tartanak fontosnak a gyermekjogok védelme és megvalósulása érdekében. Ha a gyerekek elmondják a véleményüket a kérdőívben, a Bizottság felhívhatja rá a döntéshozók figyelmét, és ezzel konkrét eredményeket érhetnek el a jogaik érvényesüléséért. Közben pedig a gyerekek tapasztalatot szerezhetnek arról, hogy hatásuk van a saját életükre.

Srácok!

Ezt az üzenetet nektek szánom. Értem, hogy most nagyban nézitek a Bolygó neve: Halált, játsszátok a Clash Royale-t, vagy eszitek a sajtburger menüt a Mekiben, csak egy kérésem lenne hozzátok. Nézzetek körül a környezetetekben! Minden rendben van? Vannak problémák a suliban? Nem mindig jöttök ki jól a szüleitekkel? Kevésnek tartjátok a szabadidőt?

Nos, ha bármelyik kérdésre igen a válaszotok, akkor gondoljátok át, hogy tettetek-e ti valamit azért, hogy ezek a problémák megoldódjanak. Lehet, hogy nem, mert nem tudtatok arról, hogy vannak olyanok, akik szervezetten próbálnak ezért tenni.

Ha most ezek után úgy érzitek, hogy „Tegyünk már valamit!”, akkor mutatok nektek egy király kérdőívet, aminek a kitöltése az egyik legjobb mód a cselekvésre.

Mi, a Hintalovon Alapítvány gyermekjogi követei azért dolgozunk, hogy ez minél több kamaszhoz (persze sok fiúhoz) eljusson. Ha kitöltöttétek, mi összesítjük az adatokat, ezt bemutatjuk az ENSZ-nek (ami az egész világot átfogó szervezet), akik ezután tanácsokat adnak az országunk vezetőinek, hogy hogyan lehetne jobb a ti helyzetetek is.

Ugye, milyen szuper dolog!?

Srácok, irány a kérdőív, utána folytathattok mindent!

Izsó András, gyermekjogi követ

A kezdeményezés Facebook oldala itt található.

Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Kövessen bennünket a facebookon is!
Következő témánk: A periódusos rendszer éve - készíts filmet!

A bejegyzés trackback címe:

https://tizperciskola.blog.hu/api/trackback/id/tr414574452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.