Tízperc Iskolablog Érdekességek az oktatásról

„Akkor működik, ha a változásra mindkét fél nyitott”

Felnőttoktatás a bagi cigánytelepen - interjú Molnár Zsuzsannával

17797783_10154685016183335_90340469_o.jpg

Az utóbbi időben számos megjelenés kísérte a Bagázs Közhasznú Egyesület munkáját, akik olyan megközelítéssel dolgoznak a roma integráció és a felnőttoktatás terepén, amely valóban a hosszú távú változások alapja lehet. Molnár Zsuzsannát, a bagi felnőttoktatás programkoordinátorát kérdeztük arról, milyen az oktatás egy korántsem szokványos környezetben, ahol a cigánytelep szélén elhelyezkedő két konténer jelenti a tudás házát.

Meglepően kevés újrakezdési lehetőséghez jutnak azok, akik kiestek vagy nem fértek bele valamilyen okból az általános iskolai oktatás kereteibe. Hogyan indult a Felnőttoktatás programotok?

A program elindítása Pap Sarolta (Saca) egyesületi tagunk nevéhez fűződik. Az egyik legfontosabb dolog, hogy telepi kezdeményezésből indult. Katrin mellett – aki az elmúlt tanévben ballagott el –, a program másik két, jelenleg is tanulója, Bagara és Léna voltak azok, akiknek eszébe jutott, hogy fontos lenne pótolni a hiányzó általános iskolai osztályaikat, és ezzel a kéréssel megkeresték a BAGázst. Saca elkezdte felkutatni, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, de nem igazán jutott eredményre. A közelben nem volt képzés, márpedig a távolság fontos tényező, akár az utazás költségei miatt is, de a napi rendelkezésre álló idő miatt is. A megoldás végül egy jezsuita szervezet, a Lehetőségek Iskolája lett, a Boldog Ceferino Intézet által működtetett program. A szervezettel kötött megállapodás alapján a BAGázs működteti a bagi telephelyen a programot, s a Lehetőségek Iskolája biztosítja félévenként a vizsgáztató tanárokat, a vizsgalehetőséget.

Van, aki 15-20 éve kiesett az intézményesített oktatás kereteiből. Hogyan tudnak visszarázódni, milyen változások tapasztalhatóak?

Félévente osztályozó vizsgát tesznek a tanulók, jegyeket és bizonyítványt kapnak. Ez egy egyértelműen látható eredmény. De vannak egyéb eredmények, amelyek legalább annyira értékesek, mint a bizonyítvány. Attól, hogy találkoznak a többségi társadalom tagjaival, illetve tőlük sok pozitív visszacsatolást kapnak, nő az önbizalmuk, nyitottabbá válnak, fejlődik a kommunikációs és az érdekérvényesítési képességük, tudatosabbak lesznek. A családtagok, a közvetlen környezetük is látja, mit csinálnak. Mondok egy példát, Blankának, az egyik tanulónknak 14 unokája van, és néha trükközni szokott; hazaviszi az órai feladatokat, és úgy tesz, mintha nem tudná, így a gyerekek odaülnek mellé, megpróbálnak segíteni neki. Amióta Blanka iskolába jár, az unokák is szívesebben mennek. A családtagok is és mi is nagyon büszkék vagyunk rájuk, úgyhogy ez egy nagyon fontos változás az életükben, szerintem az egész telep életében is.

Milyen szisztéma szerint épül fel az oktatásotok?

Nálunk alapvetően kiscsoportos oktatás folyik egy-két fős csoportokkal. Ennek egyrészt praktikus oka van: a telepről félévente átlagban 8-10 embert tudunk megszólítani. Vannak, akik már az előző félévek során is nálunk tanultak, ők stabil tagok, újabb és újabb osztályokból tesznek vizsgát, de minden félévben van új tanulónk is, akinek csak néhány osztálya hiányzik. A másik ok inkább módszertani: egyes tanulóknál 10-20 vagy akár 30 év maradt ki a tanulásból, és ha valaki egy ilyen kétfős csoporttal kezd el foglalkozni, nagyon eltérő tudásszintekkel találkozik, ezért nagy koncentrációt igényel egy kis létszámú csoport oktatása is.

A tanítás heti négy alkalommal, alkalmanként 3 órában zajlik. Az alsós csoportokban általában minden tanár tanít minden tantárgyat egy-egy alkalommal, a felsősöknél pedig egy napon egy vagy két tantárggyal foglalkoznak.

Többnyire a tanárok által összeállított, egyénre szabott tananyagokból dolgoznak a tanulók, hiszen mindenkinél változó, hogy melyek azok a területek, amelyek gyengébbek. Felnőttek lévén nagyon sok információ, tudás birtokában vannak, de ez a tudás nincs rendszerbe foglalva, vagy nincsenek meg a definíciók, néha pedig számunkra alapvetőnek hitt tudásanyag hiányzik. A feladatlapok mellett használunk könyveket, atlaszt, még saját földgömbünk is van a konténerben, illetve tabletekkel is dolgozunk; a csoportok nem csak az interneten keresgélnek, vagy videókat, fotókat nézegetnek, hanem időnként kifejezetten tabletre írt feladatsorokat is használnak az önálló tanuláshoz.

A diákokat önkéntesek tanítják. Hogyan toborozzátok és készítetek fel őket?

A BAGázs felületein, a Facebook-oldalunkon, a honlapon, és álláskereső portálokon is hirdetünk, mint a nonprofit.hu vagy a Szárnyas Fejvadász. A jelentkezők önéletrajzot küldenek, ezt személyes interjú követi, majd egy online tananyag, végül egy másfél napos képzés keretében mutatjuk be a projektet és adunk módszertani és egyéb ismereteket. De a képzés folyamatos fejlesztését, bővítését tervezem, hiszen ez a program még viszonylag fiatal, másfél éves, ezért igyekszünk a tapasztalatokat felhasználni, beépíteni egy-egy elkövetkező tanév során.

A másfél nap hasznos információkból áll össze, illetve megkeressük minden tanár helyét, megbeszéljük, ki melyik csoporttal szeretne dolgozni, és milyen tantárgyat szeretne tanítani. Van kis digitális oktatás is, az említett tablethasználat miatt, illetve tanítási módszertan; ez utóbbit szeretnénk még bővíteni. Van még a másfél napos képzésben egy tereplátogatás, amikor lemegyünk Bagra, itt mindenki megismerheti a tanítványait, és egy picit megnézzük a cigánytelep szélét, a konténereket, ameddig mi általában eljutunk. 

17797221_10154685015863335_328474846_o.jpg

Milyen a kapcsolat a telep és a falu között?

A helyi intézményrendszerrel több vonalon is próbálunk jó kapcsolatot fenntartani; az önkormányzattal, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal, az általános iskolával. Ahogy korábban már említettem, a helyi általános iskolával való kapcsolattartásban egy egész csapat önkéntes segíti a telepieket, illetve a telepi koordinátorokat. A családsegítővel való kapcsolattartással és a telepi gyerekeket érintő ügyekkel pedig most már egy kifejezetten erre kijelölt stábtagunk foglalkozik.

Milyen sajátos szabályok alapján működik az egyesület?

Több alapelv mentén működik a BAGázs, mint a kétoldalú felelősségvállalás, a kétoldalú empátia, a mellérendelt viszony, vagy a rugalmasság. Hiszünk abban, hogy a kisebbségi társadalom és a többségi társadalom kölcsönös megértéséből, és mindkét oldal munkája révén jöhet létre az integráció. Van egy hasonlatunk, mely szerint két fal húzódik a két oldal között, s amellett, hogy a telepiek fejlődnek, a legalitásra törekszenek, fontos, hogy a többségi társadalom tagjai észrevegyék és értékeljék ezt a fejlődést. Akkor működik a folyamat, ha a változásra mindkét fél nyitott, és mindkét oldalon elindul a falak lebontása.

Fontos szabályunk, hogy nem adományozunk, hiszen ez hosszú távon konzerválja a jelenlegi állapotot, és nekünk nem ez a célunk. Inkább a személyes erőforrások fejlesztésére, gyarapítására helyezzük a hangsúlyt, igyekszünk abban támogatni a telepen élőket, hogy tanulhassanak, tudatosabbá váljanak, fejlődjenek, erősödjön az önbizalmuk, hogy ezáltal több lehetőséghez jussanak.

17690265_10154685015783335_1867418237_n.jpg

Tud a projektetek nőni még?

Remélem igen! A BAGázsnak alapvetően célja, hogy modellértékű programokat hozzon létre, amelyek más cigánytelepen is működtethetőek, akár nélkülünk is. Ebben a folyamatban nagy lépést teszünk 2017 áprilisában, mert Dányra, egy Budapesthez szintén közeli településre viszünk Bagon már jól működő programokat. Nagyon pozitív visszajelzés, hogy Dányra már a helyi döntéshozók hívtak meg bennünket látván a bagi példát. Míg a bagi cigánytelepen a telep szélén két konténerben dolgozunk, Dányon a helyiek felajánlottak nekünk egy fűthető helyiséget, és alapvetően nagyon támogatóak.

Milyen programjaitok vannak a Felnőttoktatáson kívül a felnőttek számára?

Van egy Adósságkezelés programunk, aztán egy nemzetközi tapasztalatcserén alapuló, a munkaerőpiaci elhelyezkedést segítő program, amely MPath néven fut. Ehhez a két programhoz kapcsolódik egy mentorhálózat, illetve egy mentorkoordinátori hálózat. A Hallasd a hangod! program keretében a telepiek az érdekérvényesítéssel ismerkednek, két csoport két témával foglalkozott az elmúlt időszakban; az egyik a lakhatási problémákkal és a lakhatási támogatásokkal, a másik csoport pedig a bagi általános iskolával való kapcsolat javításán munkálkodott.

Képek: Molnár Zsuzsanna, Bagázs Közhasznú Egyesület

Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Kövessen bennünket a facebookon is!
Következő témánk: Lehetőségek Iskolája

A bejegyzés trackback címe:

https://tizperciskola.blog.hu/api/trackback/id/tr3612396811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása