Tízperc Iskolablog Érdekességek az oktatásról

A papír és a led izzó hiányának fogságában – jelenthet-e megoldást az „új Klebelsberg”?

A tankerületek átalakításáról

magyarorszag_teljes_2016jpg.jpg

A tankerületi központok

A különböző kerületi honlapokon már 2016 szeptembere végén olvashattunk a KLIK megújulásáról közleményeket. Az egymáshoz közel eső kerületek és régiók összevonása után 198-ból mindössze 59 tankerületi központ maradt. A központosítás egyik lényeges eleme, hogy 2017 januárjától az állami intézményfenntartó központ átvette az állami fenntartású intézmények működtetői feladatait is. Mindez nagyon jól hangzik elsőre, hiszen az új struktúrában az intézmények működtetésével járó feladatokért az állam vállal felelősséget, biztosítva ehhez a szükséges forrásokat és eszközöket. A tankerületi központok önálló költségvetési szervként saját költségvetéssel rendelkeznek, így az intézményi döntések esetében a tankerületi igazgatók az intézményvezetőkkel közösen hozzák a döntéseket.

Az iskolák számára igazi kihívás megoldani a mindennapi problémákat, például ha elfogy a vécépapír, vagy kialszik a projektor led izzója, akkor kívülről elképzelni is nehéz, mennyi időbe kerülhet a beszerzésük, amely ideális esetben maximum két napot venne igénybe. Az intézményvezetőt értesíti az egyik tanár, hogy kialudt a led izzó, az intézményvezető értesíti a tankerület igazgatóját, megegyeznek, hogyan oldják meg a problémát, kiválasztják a hiányzó eszközt, aláírják a kérvényt és az egyéb papírokat, ezeket eljuttatják a megfelelő helyre, megkapják az engedélyt, majd megkezdődhet az eszköz tényleges beszerzése, és végül beszerelése. Az állami fenntartás reformja elméletileg ezen a folyamaton is könnyíteni akar, írásunkban körüljártuk, milyen változások léptek életbe 2017. január 1-jétől a korábbi KLIK-kel kapcsolatban.

Mi szólhat az állami fenntartás mellett és ellen?

Azzal talán mindenki egyetért, hogy a köznevelési rendszer komoly átalakításra szorul, ezt támasztják alá többek között a PISA mérés eredményei, a mindennapos tapasztalatok. A már 2010-től zajló újítások mellett a kormány egyik fő érve az, hogy a gyerekek szociokulturális hátteréből adódó különbségeket, az egyes települések anyagi helyzete közötti óriási eltéréseket kiegyenlítsék.  Az egyenlő feltételek megteremtését pedig – érvelésük szerint – mind mikro, mind makro szinten az állami fenntartásba vétel sokkal inkább garantálhatja, mint az önkormányzati háttér. Ráadásul az állami fenntartásba vétel nyilvánvalóan az intézmény-összevonásokat, az esetleges szerkezetátalakításokat is egyszerűbbé tehette volna. És végül, de nem utolsó sorban az állami fenntartás mellett szólhat az is, hogy az intézményvezetők válláról lekerülnek a működtetéssel kapcsolatos feladatok, ami eredményezheti akár azt is, hogy az igazgatók a korábbiaknál jobban koncentrálhassanak a pedagógiai-szakmai szerepükre.

Az önkormányzatok – már csak a szubszidiaritás elve miatt is – ellenezték az intézmények állami fenntartásba vételét-. Sok esetben pedig erős támaszt is jelentettek az intézmények életében, így az átalakítás komoly forráskiesést okozott bizonyos iskolák működésében.

budapest_20160712.jpg

A budapesti tankerületi központok

Változások 2017-től

Január 1-jétől összevonták a tankerületeket, így a korábbi 198 tankerület helyett létrehoztak 59 tankerületi központot. Az új tankerületi központok nagyobb önállóságot kaptak, például szabadabban gazdálkodhatnak a rendelkezésükre álló forrásokkal. A reformok lényeges eleme továbbá, hogy az állami intézményfenntartó a szakmai feladatok mellé az idei évtől átvette az állami fenntartású intézmények működtetői feladatait is az önkormányzatoktól. (Nagyon leegyszerűsítve: mostantól már a rezsit sem az önkormányzat fizeti, hanem az állam.) A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) kevesebb hatáskörrel, új néven (Klebelsberg Központ) működik tovább, lényegében az új tankerületi központokat összefogó szervként.

A változások mellett szólt a túlzott centralizáció leépítésének régóta hangoztatott igénye, amivel együtt járhat a tankerületek és intézmények érdekeltségének megteremtése a gazdálkodás tekintetében, illetve növelheti a tankerületek és intézmények önállóságát.

Ha jobban belegondolunk, Magyarországon jelenleg nincsenek önálló állami iskolák, az intézmények tulajdonképpen a KLIK önálló jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységei. Az állami intézményfenntartó központ decentralizációja elvileg közelebb hozza az egyes iskolákhoz a döntések megszületésének helyét, kérdéses azonban, hogy mindez valódi változást jelent-e majd az iskolák életében, hiszen jogilag továbbra sem lesznek önálló intézmények. Az új struktúra támogatói mindenesetre azt várják, hogy az igazgatók helyzetét megkönnyíti, ha nem kell minden vezetői intézkedés jóváhagyását Budapestről várni, hanem elég lesz a tankerületi igazgató bólintása. Az intézmények szempontjából ugyanakkor nem minden esetben jelent ez könnyebbséget: sok esetben éppen messzebbre kell menni, hogy elérjék a tankerületi központot, mint korábban, amikor a járáson belül kellett személyesen intézkedniük. Tegyük fel például, hogy egy adott kisvárosi iskola, amely vécépapírt és projektorba való led izzókat szeretne vásárolni, most átkerült a megyeszékhelyhez, így ezentúl a megyeszékhelyre kell elmenniük az engedélyért, hiszen ezeket a problémákat nem lehet sem helyben, sem járási szinten sem elintézni. A gyakorlat egyre inkább azt mutatja, hogy teljesen megvalósíthatatlan – és részben illogikus –, hogy levegyék az igazgatók/intézmények válláról a gazdasági terheket. Így viszont különösen fontos lenne, hogy az intézményvezetők megfelelő segítséget kapjanak, például egy gazdasági szakember személyében.

És bár a tankerületek hatalmas apparátussal dolgoznak, gyakran 40-50 fő sem tud lépést tartani az intézmények problémáinak követésével, és az, hogy elromlik egy fénymásoló, leszakad a villany vagy elrongyolódik a mászókötél, elintézhetetlen üggyé válik. Számukra érthető módon ez egy akta, amely a hivatali rendszeren való végigfutással elveszti napi valóságos jellegét, és olyan fordulatokhoz vezethet az egész ügyintézés, mint például, hogy véletlenül mégis megjavul a fénymásológép, de közben elfogy a papír, és kezdődik minden elölről, de fénymásolni még mindig nem tudnak az iskolában.

Az állami dominanciájú oktatási rendszer vitathatatlan eredménye viszont, hogy az – egyébként évek óta emelkedő – pedagógusbérek a kistelepülésekre is időre megérkeznek nemcsak a tanári, hanem a nevelő-oktató munkát segítők és a technikai alkalmazottak részére is, amire az önkormányzati rendszerben azért nem mindenhol volt garancia. Ehhez kapcsolódva viszont nem hagyható említés nélkül, hogy az intézményvezetők munkáltatói jogai erősen csökkentek, ráadásul a fejlesztési és a pályázási lehetőségek is bizonytalanabbá váltak. Az intézmények bár önálló jogi személyiségnek tekinthetők, de mivel anyagi kötelezettséget nem vállalhatnak, ami elengedhetetlen feltétele a pályázásnak, gyakran a pályázatokon való részvétel lehetőségétől is elesnek.

Mit lehet ilyenkor tenni? Pályázhatnak még a tankerületek ebben az esetben, de nekik is rá kell bólintaniuk az önrészre, ami egy negyven intézményt működtető tankerület esetében szinte irreális. Az állami fenntartás miatt KLIK-es iskola önállóan nem pályázahatott. Így az egyházi iskolák több ízben előnyhöz jutottak a pályázatokon, hiszen rájuk jellemző az önálló gazdálkodás.

Térképek forrása: Klebelsberg Központ (az országos térképen a Jászberényi Tankerületi Központ még nem szerepel külön)

 

Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Kövessen bennünket a facebookon is!
Következő témánk: Az általános iskolák rangsorairól

 

Fogalomtár

 

KLIK: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ – az oktatásért felelős miniszter irányítása alatt működő központi hivatal. 2017. január 1-jével átalakult és Klebelsberg Központ néven működik tovább.

Tankerületi központ: az 59 tankerületi központ önálló költségvetési szervként látja el az állami iskolák fenntartói feladatait, átvéve az iskolák működtetését is az önkormányzatoktól.

A bejegyzés trackback címe:

http://tizperciskola.blog.hu/api/trackback/id/tr9912314435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.