Tízperc Iskolablog Érdekességek az oktatásról

Mit tehet az iskola a drog ellen?

Prevenciós programok

22226468_s.jpg

Az előző évekkel ellentétben a kábítószer-ellenes világnap kapcsán (június 26.) idén alig esett szó a sajtóban a fiatalok drogfogyasztásáról. Címlapra került azonban egy megdöbbentő adat: ma már minden ötödik iskoláskorú gyerek és fiatal kipróbálta a kábítószert. A két évtizeddel ezelőtti helyzethez képest pedig nemcsak a droghasználat drasztikus növekedése jelent problémát, hanem az is, hogy a fogyasztási szokások átalakulnak a könnyűnek gondolt, de annál veszélyesebb szintetikus drogok irányába. Felmerül a kérdés: mit tehet az iskola megelőzés érdekében?

Droghasználati hatások

A drog ugyan ellazít, javítja a használó hangulatát, élvezetesebbé teheti a szórakozást, de köztudottan rossz hatással van az egészségre, pszichés problémákat okoz és függőségi tünetekkel járhat, amennyiben nagyobb mennyiségben és gyakrabban használják a káros szereket. A nyilvánvaló és alátámasztott eredmények ellenére a droghasználat tovább terjed.

Kutatások alapján az is egyértelmű, hogy minél fiatalabb korban próbálja ki valaki, annál nagyobb a problémás szerhasználat és a függőség kialakulásának esélye. Ezek a fiatalok rosszabbul teljesítenek az iskolában, nagyobb százalékban hagyják abba az iskolai tanulmányaikat, sűrűbben létesítenek védekezés nélküli szexuális kapcsolatot, gyakrabban folytatnak bűnöző életmódot, vagy küzdenek depresszióval.

Kik nyúlnak szerhez?

Az intenzív drogfogyasztók jellemzően már a szerhasználat előtt is kevésbé voltak szociálisak, és több negatív tulajdonsággal (extraverzió, neuroticizmus) bírtak, azaz nem mindenért a drog a felelős. Ugyanakkor felerősíti ezeket a tulajdonságokat.

Számos környezeti és szociális tényező is befolyásolja a droghasználatot. A szülői támasz hiánya, az elhanyagoltság, a felelőtlenség, az egészségtudatosságra nevelés hiánya, illetve a hátrányos helyezet mind-mind kockázati tényezők. A kockázati tényezők azonosítása azért kiemelt jelentőségű, mert a hatékony megelőzési és kezelési programok elsősorban ezeknek a kockázatoknak a mérséklésére, illetve az ezekkel szembeni védettség kialakítására irányulnak.

A legfrissebb – egy 2014-es felmérés adatain nyugvó – kutatás szerint a 9. évfolyamos diákok 18,2%, míg a 11. évfolyamosok 28%-a próbált már ki legalább egyszer valamilyen drogot. Ezen fiatalok körében a leggyakrabban kannabiszt fogyasztottak, de az utóbbi évekhez képest számottevően nőtt a dizájnerdrogok vagy szintetikus drogok fogyasztása.

Adataink vannak arról is, hogy statisztikailag mely iskolákban kell fokozottabban foglalkozni a drogkérdéssel: a szakiskolákban és szakmunkásképzőkben tanuló 9. és 11. évfolyamosok közül jóval többen érintettek, mint akik gimnáziumban tanulnak – igaz ez mind a kipróbálásra, mind pedig a rendszeres fogyasztásra.

Olvass tovább!

Fiatalok szerhasználata

Hatékony prevenció = komplex beavatkozás

A kutatások egyértelműek, a drogterjedés megszüntetése és a szerhasználó fiatalok  támogatása érdekében jól fókuszált iskola- és családcentrikus prevenciós beavatkozásokra van szükség, amely

  • növeli a diákok drogokkal kapcsolatos ismereteit;
  • erősíti a diákok döntéshozatali képességét;
  • fejleszti önbecsülésüket és a kortársnyomásnak való ellenállást;
  • mind a tanárt, mind a szülőt bevonja az egyéni és családi megelőzésbe, szemléletformálásba;
  • hangsúlyt helyez a szülő-gyermek kapcsolat erősítésére;
  • támogatja a gyenge tanulók iskolai beilleszkedését, illetve a pályaválasztást;
  • erősíti az iskolai közösséget és az iskolán kívüli szabadidős elfoglaltság hasznosságát.

A drogprevenciós programok az egészségfejlesztési programok körébe tartoznak, így alapvető céljuk a kiegyensúlyozott pszichés fejlődés elősegítése, a környezethez történő alkalmazkodás támogatása, a környezeti ártalmas hatásokkal szembeni felkészítés, továbbá céljuk, hogy pozitív hatást gyakoroljanak a személyiségre.

Ahogy minden drogprevenciós programnak, úgy az iskolai megelőzésnek a kereteit is a Nemzeti Drogellenes Stratégia jelöli ki. A stratégiában rögzített céloknak és prioritásoknak megfelelően az iskolai drogprevenciós programokat egy központi szervezet, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (NEFI, korábban Országos Egészségfejlesztési Intézet) ellenőrzi és minősíti annak érdekében, hogy a megelőzésre kidolgozott programok valóban hatékony beavatkozások lehessenek. Sőt, az elmúlt években a minősítés előfeltétele volt a programok állami támogatásának.

Üdvözlendő, hogy a programok illeszkednek a tudományos kutatások eredményeihez. A minősítés szempontrendszere pontosan kijelöli a hatékony programok és beavatkozások jellemzőit. Eszerint a komplex beavatkozásoknak a következőket kell tartalmazniuk:

  1. Tudás fókuszú beavatkozások: ismeretek átadása a szerekről, azok hatásáról és következményeiről, mindezt a konkrét információk mellett a hozzájuk kapcsolódó negatív attitűd kialakítása céljából
  2. Affektív beavatkozások: a droghasználattal szembeni védettség megteremtése az egyén belső jellemzőinek, tulajdonságainak (önbecsülés, motivációs tényezők) erősítése révén
  3. Készségekre fókuszáló beavatkozások: a diákok releváns készségeinek fejlesztése
  4. Normákkal kapcsolatos percepciók megváltoztatása: az egészséges életmód értékszemléletének átadása
  5. Tevékenységek, melyek alternatívát jelentenek a szerfogyasztással szemben (közösségi élet, sport, klubfoglalkozások)

Olvass tovább!

A drogprevenciós programok ajánlásának szempontrendszere: Szempontrendszer

A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet által ajánlott egészségfejlesztési programok: Ajánlások

Pontszerűen működő jó gyakorlatok

Sajnos az idei évben sem új, minősített programok publikálása, sem pályázati források kiírása nem történt meg. Azokban az iskolákban azonban, amelyekben felmerül hasonló program életre hívása, szükségessége, bátran támaszkodhatnak már bevált gyakorlatokra, ugyanis a NEFI a minősített programokat nyilvánossá teszi, a programok tematikái szabadon felhasználhatók.

Ilyen például a „Hit és prevenció – harc a drogok ellen” program, amely jól tükrözi a megalapozott prevenciós programok struktúráját: a három részből álló program tanulói, szülői és családi elemekből tevődik össze. A tanulói programelem során a diákok a saját korosztályuknak megfelelő interaktív foglalkozásokon ismerik meg a drogok jellemzőit, hatásukat és a függőség felismerhetőségét. Az átadandó ismeretek ráadásul szorosan illeszkednek az iskola egészségfejlesztési stratégiájához is. A második programelem a szülői értekezlet, melyben a szülőknek a drogprevencióval és az egészséges életmódra neveléssel kapcsolatos tudásbővítése történik meg. A szülők emellett pontosabb képet kaphatnak a kamaszok viselkedésmintájáról, hogy be tudják azonosítani a prevenció számára fontos tulajdonságváltozásokat. A harmadik, családi egészségnap programelemben a tanulók és szüleik együtt szélesítik tudásukat az egészségfejlesztés és a szenvedélybetegségek terén.

Az elérhető programokhoz minden esetben a rövid tematika mellett szabadon felhasználhatók a prezentációs dokumentumok, kérdőívek és részletes programleírások is.

Várjuk írásainkkal kapcsolatos véleményét, ötleteit, témajavaslatait
a blog@eruditiozrt.hu e-mail címre!
Kövessen bennünket a facebookon is!
A blog vakáción lesz, friss poszt szeptemberben jelenik meg.

A bejegyzés trackback címe:

http://tizperciskola.blog.hu/api/trackback/id/tr538851304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mérnork 2016.06.29. 11:10:37

"a szakiskolákban és szakmunkásképzőkben tanuló 9. és 11. évfolyamosok közül jóval többen érintettek, mint akik gimnáziumban tanulnak – igaz ez mind a kipróbálásra, mind pedig a rendszeres fogyasztásra."
Nem csoda, a legtöbb szakmunkásképzős kölyöknek annyi esze sincs, mint egy marék lepkének. A közöttük nagy arányban előforduló rejtett erőforrásoknak (mer be kell járniuk a csp.-ért, ha amúgy értelme nincs is) meg még annál is kevesebb. ;-))